Deel 2;) van NL naar Zuid Amerika - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Lieke Raaijmakers - WaarBenJij.nu Deel 2;) van NL naar Zuid Amerika - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Lieke Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Deel 2;) van NL naar Zuid Amerika

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

07 Maart 2018 | Argentinië, El Chaltén

16 Februari, de dag dat ik weer verder ga met reizen! Het was eigenlijk stiekem wel heel lekker om even 2 en halve week thuis te zijn, precies te eten waar je zin in hebt, te doen waar je zin in hebt en slapen in een heerlijk bedje in een kamer helemaal voor mij alleen. Leuke gezellige mensen om je heen die je al jaren kent, en die blij zijn je weer te zien. Deze 2 en halve week heeft me echt goed gedaan. Nee niet dat ik het slecht had, zeker niet maar soms is het zo fijn dat alles makkelijk is en kan en gaat zoals ik nu nog meer ervaar in Zuid Amerika hier over later in mijn berichtje meer.

Mijn vlucht naar Buenos Aires verliep deze keer zonder rare fratsen ( de vorige keer dat ik NL verliet was dat iets anders ;) ) Na 2 keer overgestapt te zijn kwam ik aan in Buenos Aires, de stad van mijn dromen. Dé stad van Eva Peron oftewel Evita. Op een of andere manier werd ik daar erg door aangetrokken toen ik in groep 8 het nummer Don't cry for me Argentina hoorde, met vervolgens de musical die uitkwam in Nederland is het me blijven trekken. Ook hadden we ooit een serie op de Nederlandse tv Julia's Tango. Ik droomde helemaal weg bij deze serie en wat wou ik graag met mijn eigen ogen in deze (natuurlijk veelte romantische) serie rondlopen, het speelde zich grotendeels af in Buenos Aires en Mendoza ( de wijn streek). Nu al die jaren later is het dan zo ver en gaat die lang gekoesterde droom uitkomen. Helaas was bij aankomst mijn bagage kwijt, nja kan gebeuren dacht ik met 2 overstappen, komt vast binnen 24 uur goed. Dus op naar het ontdekken van de grote stad. Het was er erg lekker weer 30 tot 33 graden ik kan je zeggen dat is met wandelschoenen een lange broek en 1 t-shirt met korte mouwen erg warm! Ik verlang naar mijn bagage, maar het duurt erin en er uit. Na 3 dagen was hij dan eindelijk terecht en maakte ik een grote vreugde sprong!!

De stad Buenos Aires is immens groot, mijn hostel zit in Palermo een erg mooie wijk met mooie en vervallen gebouwen. Dag 1 in Buenos Aires staat puur in het teken van eten en geld wisselen, verder weinig gedaan, even bijkomen van de reis. De dag erna is het markt in San Telmo, ik besluit hier heen te gaan samen met Jenn een leuke gezellige meid uit Singapore. Als we er aankomen met de subway (de metro) dan zien we meteen Casa Rosada. Het roze paleis waar Eva Peron vanaf het balkon in 1952 het volk toe sprak. Heel gek om daar dan ineens te zijn het is een erg mooi gebouw. We vervolgen onze tocht naar de markt, ik kan je zeggen dit is niet zomaar een markt maar echt een MARKT! Die heb ik in maanden niet meer gezien, elke markt die ik bezocht was zo mini, nou deze absoluut niet, kilometers lang en ze verkopen er vanalles vooral antiek, schilderijen en souvenirs geweldig om te zien. Na een paar uur over de markt gelopen te hebben is het tijd voor een lekker ijsje. We lopen daarna nog wat verdwaald door de stad rond en gaan dan terug naar het hostel.

Oke oke, ik ga niet al mijn dagen zo beschrijven want dan komt er aan dit bericht nooit een einde haha...vanaf nu kort en krachtig (ik ga het proberen ;) )

In totaal ben ik 1 week lang in Buenos Aires en heb ik tijd genoeg om alles te verkennen, ik loop mee met een “gratis” tour door de stad, we komen langs allerlei unieke gebouwen met de daarbij behoorde verhalen. Tegen het einde van de tour was ik allang mijn aandacht kwijt 2 uur luisteren naar de geschiedenis lukt me nog wel maar 4 uur is niet te doen. Heerlijk rond kijken en gedachte uit is ook prima in het mooie Buenos Aires. Verder bezoek ik natuurlijk nog het museum van Evita, erg indrukwekkend. Ook bezoek ik haar graf, heel gek dit maar het is hier net een toeristische attractie een kerkhof, het zijn allemaal kleine kapelletjes per familie erg indrukwekkend om te zien.
La Boca is de kleurrijkste buurt uit Buenos Aires, het kost wat moeite om te er te komen (1,5 uur met de bus) maar het is het dubbel en dwars waard. Helaas kun je hier niet zomaar lekker door de straten lopen de buurt schijnt niet super veilig te zijn dus blijf ik maar in het toeristische deel. Overal mooie restuarants waar ze om het uur een klein tango showtje weg geven. Erg leuk, echt Argentijns, heerlijk genieten!

Na deze prachtige week met mooi weer en eindelijk mijn bagage is het tijd om naar het 'koude' Ushuaia te vertrekken. Het zuidelijkste stadje van Zuid Amerika. Ik vlieg hier heen vanaf Buenos Aires en dat beschouw ik als een cadeautje, wat een geweldig uitzicht vanuit het vliegtuig zeg, echt ongelofelijk! Welkom in Patagonië, ik ben nu al verkocht, en ik ben er nog niet eens. Aangekomen in Ushuaia ontdek ik het stadje en vraag ik informatie over wat te doen in de omgeving. Ik besluit de volgende dag naar Laguna Esmeralda te gaan. Dit schijnt een makkelijke wandeling te zijn naar een prachtige lagoon (sorry klinkt stuk mooier dan een meer...) Dit was meer dan waar, het was een prachtige, leuke en makkelijke wandeling naar een geweldig uitzicht punt bij de lagoon maar ook terug kijkende op het pad wat we afgelegd hadden. We waren veelste vroeg terug voor de bus dus ik klets nog wat met een Braziliaan uit het hostel, gelukkig spreekt hij prima Engels ( ja dat is hier best uniek) De volgende dag wandel ik wat rond in het stadje en stuit ik op een carnavalsparade, je kunt me niet gelukkiger maken!! Geweldig is dit! Zie de filmpjes en geniet zelf ;).

Toen was het alweer tijd om Ushuaia te verlaten, natuurlijk niet zonder stempel in mijn paspoort als bewijs dat ik er echt ben geweest :) Op naar Chili, om precies te zijn Punta Arenas met de bus deze keer (dat is toch iets goedkoper dan met het vliegtuig). Eerder aangekomen dan verwacht heb ik nog mooi de tijd om door dit stadje te lopen, en het een beetje te ontdekken. Ik heb al snel door dat er weinig tot niets te beleven valt, dus blij dat ik hier maar 1 volle dag heb. De volgende dag besluit ik het kerkhof te bezoeken (ja alweer) dat is hier de grootste attractie (ja lach maar ;) )
Het is inderdaad weer erg indrukwekkend met alle kleine kapelletjes weer maar ook hier hebben ze hele muren vol met gedenkstenen met ik denk daarachter het lichaam van de overleden mensen. Niet normaal hoeveel mensen hier begraven liggen, het is echt super groot. Hierna op naar de verse vis want ik ben tenslotte in Chili, aan de kust :) ik loop erheen langs de kust en eet daarna een heerlijk vers stukje zalm. Helemaal blij weer.

Vervolgens weer op naar de bus en naar het volgende stadje in Chili (Patagonië) Puerto Natales. Dit is wat groter en ligt vlakbij Torres del Paine Nationaal Park. Wat staat er dus op de planning voor die ene volle dag die ik hier ga hebben, juist een wandeling naar een uitzichtpunt, dat betekend deze keer geen makkelijke tocht maar ik zie wel of het me gaat lukken. Op naar de Torres del Paine. Na wat uurtjes in de bus op naar de wandelroute. Het zonnetje schijnt en het is zelfs echt warm als ik aan de wandeling begin. Dit veranderde nog geen 10 minuten later al met een pittig windje. Gewoon jas aan en gaan, zou je denken...dat deed ik ook, we gingen ook meteen berg op, elke paar minuten even uithijgen en dan weer doorgaan...en ja toen begon het te regenen :( Regen en wind, geloof me dat wandelt echt niet fijn, toch probeer ik door te zetten maar het valt niet mee. Op het moment dat ik even bij aan het komen ben komen er 2 Nederlanders aangewandeld, Zij dood op en Hij top fit, ze zegt loop jij maar door tegen haar vriend, dus ik roep dan blijf maar gezellig bij mij haha ach waarom niet beetje gezelligheid is altijd leuk en dan kun je elkaar tenminste aanmoedigen. Het was ineens een stuk leuker met Kristel, we raakte aan de praat en ja hoor ze kwam uit Eindhoven, erg grappig. We besluiten langzaam maar dapper door te zetten en te zien hoe ver we komen. Op een uurtje van de top ( het regent nog steeds) hebben we even een korte lunch stop en daar komen we haar vriend weer tegen (deels teleurgesteld, deels verbaasd) hij had nooit verwacht dat we nog zover door hadden gelopen, maar ook vertelde hij dat het uitzicht tegen viel door het slechte weer :( het trok inmiddels ook nog meer dicht met wolken, we besluiten onze laatste energie te sparen voor de weg terug. Het is niet anders het is helaas niet altijd allemaal top! We lopen op ons gemak terug, we hebben tijd genoeg want de bus gaat pas om kwart voor 8. We drinken wat koffie en thee in de lodge onderweg en vervolgen daarna de weg naar beneden. Bijna bij het eind punt hebben we nog 2 uur te doden. We besluiten bij het hotel daar te gaan eten en een biertje te drinken want ja we vinden wel dat we dat verdiend hebben!

En dan alsof het niets is gaat na z'n dag de wekker weer om half 6 om vervolgens om 7 uur de bus weer te pakken, terug richting Argentinië op naar El Calafate. Een rit van een uurtje of 6 kom ik in de middag daar aan. Geweldig stadje deze keer ben ik meteen enthousiast, ik besluit een kijkje te nemen bij Lagoon Nimez, en in de verte zie je dan ook Lago Argentino (het grootste meer van Argentinië) super mooi uitzicht weer. Ook nog even naar de supermarkt voor wat avond eten natuurlijk, ik kan je vertellen dat wij in Nederland echt verwend zijn met de kwaliteit van Groente en fruit, alles was ik hier zie is gedeukt, beschimmeld, of gewoon verlept...je kunt het je haast niet voorstellen, mja na lang zoeken toch iets gevonden om te koken. Morgen ga ik naar Glacier Perito Moreno (een hele grote gletsjer). Deze trip begint om half 1 dus eens een keertje rustig aan in de ochtend :) ook wel eens fijn. Na ruim 2 uur over een super mooie weg met geweldige uitzichten aangekomen bij de gletsjer, vanaf de bus al in de verte een glimp op kunnen vangen en ik was al stil. Hoe dichter bij je komt tijdens je wandeling hoe meer je beseft hoe immens groot dit beest is! Dit is echt weer even een heel speciaal geniet momentje! Het geluid van het krakende ijs is ook geweldig en wat een geweld als er een stuk ijs afbreekt en te water valt, onbeschrijfelijk!
In de avond zie ik Ruud en Kristel voor een gezellig hapje en een drankje! Lekker Brabants lullen heerlijk kan dat zijn zo op zijn tijd, en wat is dit een leuk en gezellig stel, helaas nemen we daarna afscheid, mja dat is gelukkig gewoon tot na hun reis in Eindhoven daar doen we dan wel weer gezellig een biertje:)

De volgende dag besluit ik eens een dagje weinig tot niets te doen, een lekker wandeling langs het meer en door het stadje, wat laatste boodschappjes en dan in het hostel nog maar eens kijken naar mijn reisplannen, ja zo blijf je bezig haha. Het laatste nachtje in El Calafate en dan morgen op naar het wandel walhalla oftewel het toeristendorp El Chalten. Hier kun je eindelijke eens GRATIS wandelingen maken, hier ga ik natuurlijk heerlijk gebruik van maken, hopelijk zit het weer een beetje mee en kunnen we de mooie berg Fitz Roy zien van een afstandje en de vele gletsjers die hier in de buurt liggen. Aangekomen in El Chalten ook hier een supermarkt gezocht, ja oke ik verwacht niets groots in een klein dorp als dit maar toch wel iets meer dan dat er lag...wordt creatief zijn met koken de komende 5 dagen, als zelfs de uien al beschimmeld zijn en de tomaten er niet lekker uit zien, er geen plakje kaas of bakje yoghurt te krijgen is hahaha. Dan af en toe mezelf maar verwennen met uit eten dan (helemaal niet erg natuurlijk ;) )Dat was het voor nu even, over een paar weken meer avonturen uit Argentinië en Chili

Veel liefs Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Chaltén

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 April 2018

Van Patagonië langzaam richting de zon

07 Maart 2018

Deel 2;) van NL naar Zuid Amerika

24 Januari 2018

Thailand

12 Januari 2018

Laatste weken NZ

30 December 2017

op naar 2018 vanuit Auckland
Lieke

Op wereldreis vanaf 15 juni 2017! eerste bestemming Tanzania, vanaf daar ga ik met een mooie safari door Afrika in 36 dagen richting Kaapstad gaan :) Verder staan de volgende langen hoog op mijn lijstje: Argentinië, Nieuw Zeeland en Australië. Je kunt me ook volgen op facebook en instagram: https://www.facebook.com/LiekesWorldtrip/ instagram: Liekesworldtrip

Actief sinds 20 April 2017
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 13178

Voorgaande reizen:

17 April 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

21 April 2017 - 14 Juni 2017

Voorbereiding wereldreis

Landen bezocht: